Més del 20% de les llars visitades a Can Mariner pateixen pobresa energètica

14 febr. 2021General

A-porta Santa Coloma de Gramenet

Santa Coloma de Gramenet, 16 de febrer de 2021.- Un 59% de les 118 llars entrevistades pel projecte d’acompanyament veïnal A-porta al barri de Can Mariner tenen sobrecost a les factures de subministraments bàsics; un 19% dels habitatges entrevistats no van poder pagar a temps una o més factures l’any anterior, un 24% acusen problemes estructurals a l’habitatge, un 26% no estan adequades al fred i un 22% no ho estan a la calor. Aquestes són alguns dels indicadors més destacats presentats a l’informe final de la intervenció del projecte A-porta de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) al barri de Can Mariner de Santa Coloma de Gramenet, desplegat (de manera intermitent per la COVID19) des del febrer al desembre de 2020.

Aquests últims tres indicadors esmentats (la impossibilitat de pagar factures, els problemes estructurals als habitatges i la seva adequació al fred i a la calor) són els que utilitza l’EUROSTAT (l’Oficina d’Estadística de la Comissió Europea) per mesurar la vulnerabilitat energètica a les llars. En el cas de Can Mariner, aquest patró situaria entre el 20-25% les llars que pateixen vulnerabilitat energètica al barri. És a dir, una de cada quatre o cinc llars de Can Mariner es podria trobar en situació de pobresa energètica.

L’objectiu del projecte A-porta és crear vincles als barri on es porta a terme, ajudar a enfortir la xarxa veïnal i contribuir a generar més confiança i apoderament en els veïns i veïnes. Ho realitzen a través de diferents missions, amb temàtiques socials diferents (en aquest cas la vulnerabilitat energètica), anant casa per casa oferint informació útil sobre els consums de les energies i ajudant a entendre les factures, amb la particularitat de que els seus equips estan formats per gent del propi barri, persones carismàtiques i conegudes que son contractades i formades per arribar a tot el seu veïnatge, anomenades Picaportes. Durant la intervenció, les Picaportes realitzen entrevistes en profunditat, amb l’objectiu de compartir informacions útils i apoderar als veïns i veïnes. A més, aquestes entrevistes serveixen per recollir dades per construir indicadors relacionats amb la missió, que permeten realitzar una radiografia acurada del barri d’intervenció.

A causa de la Covid-19, el projecte només va poder realitzar el treball de camp presencial durant 2 mesos i mig, arribant a 118 famílies, però va completar aquesta feina realitzant entrevistes telefòniques i videoconferències a 127 famílies més de tot el municipi. Amb totes aquestes dificultats, pel coordinador del barri de Can Mariner, Celso Pérez, les dades obtingudes “són molt significatives i el treball realitzat ha servit per crear la base de futures intervencions.”

Sobrecost i alt desconeixement del contingut a les factures

Altres conclusions del projecte A-porta a Can Mariner són les principals incidències detectades relacionades amb els consums energètics. Al barri, quasi un 60% de les famílies entrevistades estan pagant un sobrecost a les seves factures de subministres, un índex molt alt. Les causes més destacades són la contractació de tarifes amb un cost molt excessiu de la energia (25 llars), les famílies que no tenien aplicat el bo social tenint-hi dret 21 llars); 18 llars que desconeixien els serveis extra que tenien contractats i per tant no ho feien servir i 12 llars que tenien contractada una potència més alta de la necessària. Hi destaca, també, l’avís detectat a 4 habitatges d’un possible tall de subministraments, que van ser derivats al Punt d’Assessorament Energètic municipal (PAE). Aquests 4 casos s’afegeixen a altres 38 derivacions d’altres casos complicats detectats que l’equip d’A-porta va realitzar al PAE, amb major capacitat de resposta.

En referencia a les factures d’aigua, un 37% de 51 llars entrevistades no fan un consum responsable d’aquest bé, vers un 63% que sí que en fa. Les causes són l’existència d’instal·lacions en mal estat a un 16% de les llars i uns hàbits de consum dolents al 84% de les persones no que no feien consum responsable.

La soledat i l’aïllament al barri de la gent gran

Tant el coordinador del barri Celso Pérez  com el vice-president de l’AV de Can Mariner, Alberto Cruzado coincideixen a subratllar l’alt nombre de gent gran del barri detectada amb possibles problemes de soledat no volguda. Per Alberto Cruzado: “Un gran problema a Can Mariner és la quantitat de gent gran que viu sola. Un 26% de les llars són unifamiliars, el que demostra que existeix molta gent gran, perquè aquest 26% que viu sola no acostuma a ser gent jove.” A més, destaca com durant la COVID des de l’AV de Can Mariner s’ha derivat “molta gent amb problemes molt urgents a Serveis Socials.”

Els veïns i veïnes que han participat al programa han reportat altres qüestions relacionades amb la seguretat o la neteja.

Un porta a porta trastocat pel confinament

El 23 de gener de 2020 les 8 Picaportes de l’equip de Can Mariner començaven el desplegament al barri, que va durar fins el 9 de març, en què s’atura la intervenció per la crisi sanitària i les Picaportes entraven a un ERTO fins el 15 de juliol. A l’octubre, després de les vacances i d’un període de formació, es tornava a fer el porta a porta amb un equip de 6 Picaportes. El 23 d’octubre, amb la segona onada de la COVID, s’aturaven novament les visites i l’assessorament passava a ser via telefònica.

Tot i patir les conseqüències del confinament de manera directa com a la resta de projectes, la CONFAVC ha constatat com durant aquesta època de COVID, “on hi ha un nombre creixent de famílies amb dificultats econòmiques o en risc, el projecte A-porta és especialment útil i necessari, tant per ajudar a les famílies a ser més eficients en l’ús de l’energia com per trencar l’aïllament i la vulnerabilitat (especialment de la gent gran) derivades de la pandèmia.”

Cal recordar que a altres barris a on s’ha desplegat A-porta amb la missió de reduir-hi la pobresa energètica, com els barris barcelonins de Ciutat Meridiana, Vallbona i Torre Baró, s’ha aconseguit rebaixar una mitjana de 40 euros mensuals les factures de subministraments bàsics a les llars que han rebut assessorament.

El desplegament a Santa Coloma s’ha dut a terme gràcies a l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, l’empresa Aigües de Barcelona (AGBAR) i l’Obra Social “La Caixa”, que han finançat el projecte. La gestió l’ha encarregat l’Ajuntament gramenenc a la CONFAVC i a la cooperativa iesMed, SCEL (Innovació i Economia Social en la Mediterrània Societat Cooperativa Europea Limitada).

A més de al barri de Can Mariner de Santa Coloma de Gramenet, durant l’any 2020 A-porta es va desplegar al barri de Rocafonda de Mataró, al barri de Can Puiggener de Sabadell i als barris de Ciutat Meridiana, Vallbona i Torre Baró de Barcelona, i des de la CONFAVC s’informa que ja s’està preparant la continuació del projecte durant l’any 2021 a aquests mateixos municipis i a d’altres de tot Catalunya.