El projecte A-porta enceta la 2a fase a 600 habitatges més de Rocafonda per reduir-hi la vulnerabilitat energètica

Picaportes Rocafonda, Mataró.
S’incorpora una nova eina per a contactar amb les Picaportes: l’APPVEINAL
Mataró, 30 de juny de 2021.- El projecte d’apoderament veïnal A-porta, de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) i la cooperativa iesMed SCEL, es desplegarà en una segona fase a 600 habitatges més del barri de Rocafonda de Mataró durant els propers sis mesos. Aquest porta a porta se suma al que ja es va fer el 2020 amb la missió de disminuir el nombre de llars que patia vulnerabilitat energètica. La primera intervenció a 500 habitatges de Rocafonda del 2020, que va ser intermitent a causa de la pandèmia, es va dur a terme de forma presencial i via telefònica.
Aquest mes de juny, 8 Picaportes –veïns i veïnes del mateix barri que assessoren i aconsellen el seu veïnat visitant totes i cadascuna de les llars- estan picant les portes dels 600 habitatges per donar consells i recursos per conscienciar sobre com realitzar un consum d’energia responsable, com adequar les llars al fred i a la calor amb solucions de baix cost i com entendre i reduir les factures de subministraments bàsics, fent així al veïnat protagonista del seu propi consum. També es tracten les condicions i l’eficiència energètica de les llars, per a impactar menys en el medi ambient i reduir així la petjada ecològica, un altre dels objectius d’aquesta segona fase.
El grup de Picaportes de Rocafonda són persones referents i conegudes al veïnat, de diferents orígens i ètnies i representatives de la diversitat al barri, que han estat contractades per 25 hores mensuals, formades i coordinades per la CONFAVC. Precisament, aquesta diversitat cultural (amb Picaportes de famílies originàries del Magrib, Guinea, Gàmbia, Andalusia i Catalunya), sumen idiomes diversos, com l’àrab, l’amazic o el mandinga, cosa que ha permès que el contacte i la comunicació amb el veïnat durant 1a fase s’hagi fet amb èxit i que prevegi una 2a fase amb un porta a porta encara més expansiu.
Una novetat d’aquesta segona intervenció serà la incorporació de l’APPVEINAL, una aplicació amb una part específica d’A-porta amb la qual el veïnat podrà conèixer els recursos del barri, demanar cita i posar-se en contacte amb les Picaportes.
L’A-porta de Mataró es desenvolupa gràcies a la CONFAVC i iesMed SCEL, i compta amb el suport del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Mataró. A més, és possible gràcies a l’estreta col·laboració amb l’AV de Rocafonda i amb les entitats del barri.
La fase 1 va detectar con més d’un 30% de les llars de Rocafonda pateixen vulnerabilitat energètica
Al final de la fase 1 de l’A-porta a Rocafonda al desembre de 2020, les dades van mostrar com més d’un 30% de les llars visitades patien vulnerabilitat energètica. En concret, un 49% de les 230 llars entrevistades tenien sobrecost a les factures de subministraments bàsics; un 29% de les famílies entrevistades no van poder pagar a temps una o més factures l’any anterior, un 29% dels habitatges no estaven adequats al fred i un 34%, no ho estaven a la calor.
Aquests indicadors esmentats (la impossibilitat de pagar factures i la seva adequació al fred i a la calor) són dos dels tres que utilitza l’EUROSTAT (l’Oficina d’Estadística de la Comissió Europea) per a mesurar la vulnerabilitat energètica a les llars. En el cas de Rocafonda, aquest patró situaria entre el 30 i el 35% les llars del barri que possiblement pateixen vulnerabilitat, aproximadament una de cada tres famílies.
Des del setembre i fins el 31 de desembre de 2020, de forma intermitent degut al confinament per la COVID19, 10 Picaportes van contactar amb el veïnat, visitant-lo (amb totes les mesures de seguretat sanitària), assessorant a zones comunes dels edificis i al carrer i davant del portals. També es van derivar entrevistes a 3 entitats del barri que van cedir els seus espais i es va fer assessoraments via telefònica.
Al barri, 79 de les famílies entrevistades a la fase anterior estaven pagant un sobrecost a les factures de subministrament elèctric, un índex “molt alt” segons el director adjunt d’A-porta, Celso Pérez; 41 famílies no tenien aplicat el bo social (tenint-hi dret) i 24 tenien contractats serveis extra que desconeixen.
Quant a la taxa de llars amb sobrecost a les factures del subministrament d’aigua, de les 250 entrevistades, un 32% tenien sobrecost (80). Les principals incidències amb el subministrament d’aigua van ser: no tenir aplicada la tarifa familiar (41 llars), no estar acollides al bo social tenint-hi dret (28) i tenir les instal·lacions en mal estat (12 habitatges). Cal destacar l’existència de 4 habitatges sense subministraments d’aigua. En els casos més vulnerables les Picaportes de Rocafonda van derivar o acompanyar el veïnat a les companyies de subministres per a fer gestions; a la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de Mataró (PAH) en el cas de possibles desnonaments; a la Creu Roja o a Serveis Socials i al Servei d’Ocupació de Mataró (SOM).
Bona acollida al barri amb un percentatge elevat d’entrevistes
Del total de 510 habitatges visitats en la 1a fase, les Picaportes van entrevistar 355 famílies, un 70% del total amb una mitjana de 35 minuts d’entrevistes. Tenint en compte que va ser una prova pilot, el percentatge d’entrevistes va ser molt elevat.
El nou aterratge a Rocafonda se suma als actuals desplegaments del projecte a diferents barris de Catalunya: a Can Puiggener de Sabadell; a Can Mariner i Centre de Santa Coloma de Gramenet; a La Montserratina de Viladecans; a Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona, de Zona Nord de Barcelona i als propers barris a on es farà el projecte.
En total, l’A-porta s’ha desplegat a 15 barris i a 7 municipis catalans des que va néixer el 2016.
(Adjuntem el nou dossier de premsa d’A-porta): https://bit.ly/3he5zIQ