A-porta es desplega a més de 520 llars del barri Horts de Miró de Reus

25 Jun 2019 | Picaportes

Picaportes Horts de Miró (Reus).

Reus, 21 de juny.- Un total de 526 habitatges en què els Picaportes han picat la porta i més d’un centenar de llars, fins ara, en què s’ha assessorat sobre subministraments bàsics (aigua, llum i gas) a veïns i veïnes d’Horts de Miró, a Reus. Amb aquestes dades aquest divendres 21 de juny, representants de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) i del projecte A-porta, de l’Ajuntament de Reus i dels Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a Tarragona de la Generalitat de Catalunya, han participat en una reunió de treball al Centre Cívic Llevant de Reus en què s’ha informat a les entitats del barri Horts de Miró de les darreres novetats i del desplegament del d’A-porta al municipi, orientat a detectar i a fer front les situacions de pobresa energètica a partir de la col·laboració veïnal.

El desplegament d’A-porta a Reus es va posar en marxa el passat 1 de març i està previst que acabi el 31 d’agost. Fins ara, sis Picaportes, que són persones del barri que acompanyen i assessoren els mateixos veïns i veïnes, ja han picat a la porta dels 526 habitatges que inclou el projecte i han pogut informar un centenar de llars sobre com poden reduir les despeses econòmiques dels subministraments energètics.

L’equip de Picaportes, que acabarà la seva tasca el 31 de juliol, compta amb el suport d’un coordinador, que treballa a jornada completa a una oficina ubicada al Centre Cívic Llevant fins que el projecte acabi. La tasca de coordinació s’allargarà un mes més quan els Picaportes acabin la seva feina, ja que llavors s’haurà de gestionar la informació recollida.

La feina dels Picaportes

Els Picaportes passen una mitjana de més de cinquanta minuts a cada habitatge i assessoren sobre qüestions com l’estat dels comptadors, l’ajust dels consums a les necessitats reals o l’aïllament dels habitatges. A més, revisen tots els subministraments energètics: electricitat, aigua i gas. Més enllà de servir per estalviar a les factures, A-porta també recull informació sobre la situació general del veïnat i informa sobre altres recursos existents per fer front a la pobresa energètica, com el bo social. En cas de detectar subministraments connectats de manera irregular, es treballa de manera coordinada amb els serveis socials de l’Ajuntament de Reus. A més, si ho consideren necessari, també poden acompanyar a un veí o veïna al Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

A banda de l’assessorament energètic, si les persones Picaportes detecten altres problemàtiques, es fa un seguiment amb la intervenció dels serveis socials.

L’objectiu a Reus

A-porta és un projecte de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) que a Reus està finançat per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bancària ”la Caixa” i l’Ajuntament de Reus. El seu objectiu és fer acompanyament i assessorar veïnes i veïns dels barris sobre diferents problemàtiques, com la vulnerabilitat energètica, la desocupació, la recollida selectiva, la manca de recursos, etc. A Reus, l’objectiu del seu desplegament ha estat fer front a la pobresa energètica, una situació que s’ha detectat en alguns habitatges d’aquesta zona de la ciutat. La gestió del projecte l’ha encarregat l’Ajuntament de Reus a la CONFAVC i a la societat cooperativa europea limitada Innovació i Economia Social en la Mediterrània (iesMed).

Aquest programa ja s’ha posat en marxa en altres barris (Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona, a Barcelona, i a Campclar, Tarragona) on s’han detectat factures sobredimensionades en els subministraments energètics i altres problemàtiques. Amb la intervenció d’aquests veïns i veïns (els Picaportes) s’ha analitzat i s’ha reduït l’import de manera considerable.

Assessorament energètic

A més d’aquest nou programa que s’ha posat en marxa enguany, durant l’any 2018 un miler de persones de Reus van aprendre com estalviar en la factura d’electricitat, gas i aigua, mitjançant els tallers «Com estalviar en la teva factura d’electricitat i aigua» i/o de manera individualitzada a través del Punt d’Assessorament Energètic (PAE). Aquest any 2019, aquestes dues modalitats d’assessorament energètic continuen existint.